Proces zaopatrzenia łączy wszystkie działania niezbędne do pozyskania dóbr lub usług zgodnie z zapotrzebowaniem. W tym procesie firma zaopatrywana jest w niezbędne w procesie produkcji surowce, materiały oraz półfabrykaty, a także w wyroby gotowe. Jakie wyróżnia się etapy i cele procesu zaopatrzenia? Odpowiadamy!
Jakie są etapy procesu zaopatrzenia?
Mechanizm zaopatrzenia przedsiębiorstwa w dobra lub usługi można podzielić na dziewięć etapów, wśród których wyróżnia się:
- Zdefiniowanie potrzeb – chodzi o to, by przed rozpoczęciem jakichkolwiek transakcji zaopatrzeniowych precyzyjnie określić potrzeby, które będą ściśle związanie z działalnością firmy. Podczas definiowania potrzeb należy zastanowić się, jakie cechy powinien posiadać pożądany przez przedsiębiorstwo produkt.
- Określenie wymagań użytkownika – na tym etapie niezbędne jest określenie, jakie wymagania ma spełniać produkt.
- Podjęcie decyzji o tym, czy wytwarzać produkt na własną rękę czy też kupować go od firmy zewnętrznej. Wybór konkretnego rozwiązania najczęściej jest podyktowany kwestią opłacalności.
- Produkcja – tutaj przedsiębiorca musi sam zaplanować cały proces produkcji, zadbać o materiały, wybór odpowiednich maszyn i zrekrutowanie odpowiednich pracowników, a także dobrze zoptymalizować procesy w przedsiębiorstwie.
- Kupno – w tym przypadku firma zaopatruje się w produkt u źródeł zewnętrznych.
- Określenie typu zakupów – do wyboru jest jeden z trzech typów zakupów, czyli proste ponowienie zakupu, zmodyfikowany zakup powtórny lub całkowicie nowy zakup.
- Analiza rynku – na tym etapie przedsiębiorstwo przeprowadza rozpoznanie dostawców działających na rynku, a także weryfikuje wytwarzane przez nich produkty.
- Wstępny wybór dostawców – wyselekcjonowanie dostawców, którzy spełniają wymagania przedsiębiorstwa.
- Wybór dostawcy – podjęcie decyzji o współpracy z konkretnym dostawcą, który najlepiej spełnia stawiane oczekiwania.
- Określenie zasad współpracy pomiędzy dostawcą a przedsiębiorstwem.
- Realizacja oraz ocena dostawy – na tym etapie przedsiębiorstwo przeprowadza kontrolę procesu dostawy oraz weryfikuje i ocenia produkty pod względem zaspokojenia potrzeb.
Poznaj cele procesu zaopatrzenia
Jednym z podstawowych celów procesu zaopatrzenia jest zwiększanie efektywności procesów i płynne zaspokojenie różnorakich potrzeb materiałowych przedsiębiorstwa przy jednoczesnym utrzymaniu minimalnych kosztów tego procesu. Oprócz tego bardzo ważne jest zagwarantowanie najlepszej możliwej jakości produktów poprzez wybór odpowiedniego dostawcy, a także kontrolę produkcji i dostaw. Istotnym celem procesu zaopatrzenia jest również pozyskanie oraz utrzymanie kompetentnych, słownych, solidnych i konkurencyjnych dostawców. By było to możliwe, niezbędne jest systematyczne analizowanie rynku zaopatrzeniowego, a także budowanie opartych na zaufaniu relacji z dostawcami. Ważnym celem jest także minimalizowanie całkowitych kosztów. Właśnie dlatego kluczowy jest wybór jednego z dwóch rozwiązań: samodzielne wytwarzanie produktów lub zaopatrywanie się w produkty u firm zewnętrznych. Ostatnim, ale nie mniej ważnym celem jest utrzymanie minimalnego poziomu zapasów. Stąd też bardzo ważna jest optymalizacja procesów zaopatrzenia, a więc skrupulatne planowanie potrzeb materiałowych, a także systematyczne organizowanie procesów zamówień.