Aby dobrze zrozumieć schemat tworzenia ofert , najpierw parę zagadnień teoretycznych, czyli jakie oferty w sprzedaży wyszczególniamy i jak je grupujemy:
- oferty offiline (stacjonarna, lokalne),
- oferty online (lista mailingowa, sklep internetowy),
- oferta telefoniczna (call center).
Każda oferta może zawierać produkty w charakterystyce ofertowej (charakterystyka, inaczej tzw. impuls zakupowy u klienta):
- oferta ograniczona czasowo,
- oferta limitowana, edycja/kolekcja,
- oferta ograniczona ilościowo,
- przedsprzedaż,
- oferta pakietowa (więcej produktów - korzystniejsza cena),
- oferta upselling (dodatkowo w obniżonej cenie produkt z podobnej kategorii),
- oferta crossellin (dodatkowo w obniżonej cenie produkt z przeciwnej kategorii),
- oferta oparta o opinie (90% klientów wybrało/poleca ten produkt - przydatne do wytworzenia impulsu u klientów o struktorogramie niebieskim).
Obecna sprzedaż opiera się na ofertach online w charakterze pakietowym. Ten trend utrzymuje się od 5 lat, ale w roku 2020 prawie zdominował sprzedaż internetową.
Zatem aby przygotować ofertę na swoje produkty (przykładowo sprzedajemy rower):
- Kategoryzujemy swoje produkty:
- produkt główny - rower,
- warianty - ogumienie, ramy, kierownica, przekładnie, łańcuch, kolor, personalizacja, materiał wykonania,
- akcesoria - licznik, światła, dzwonek, koraliki, koszyk, siedzisko, bagażnik,
- usługi - darmowy serwis na 2 lata, dodatkowa gwarancja, gwarancja satysfakcji lub zwrot pieniędzy, rower zastępczy.
- Tworzymy 3 pakiety ofertowe (różne marżą):
- pierwszy - podstawowy pakiet: produkt główny + 1 wariant + 1 akcesoria
- drugi - rozbudowany pakiet (na sprzedaży, którego najbardziej nam zależy): produkt główny + 3 warianty + 2 akcesoria - usługa w cenie,
- trzeci - premium: produkt główny + 6 wariantów + 4 akcesoria + 2 usługi w cenie + gwarancja satysfakcji
- Układamy je w kolejności od najtańszej do najdroższej - w przypadku ofert online. W przypadku ofert offline - odwrotnie.
Zysk w przypadku pakietu pierwszego opiera się o efekt skali (więcej ludzi kupuje tańsze produkty). W pakiecie drugim zysk mamy z minimalnie większej marży niż sprzedajemy "standardowo". Pakiet trzeci staje się naszym wysokomarżowym produktem. Dlatego może być sprzedawany na mniejszą skalę.