biuro@wiz-consulting.pl
Tel: +48 731 947 078
Analiza SWOT jest chyba z jednym z najpowszechniej używaną metodą do tworzenia strategii operacyjnej i marketingowej w przedsiębiorstwach. Czy jednak każdy potrafi ją dobrze wykorzystać? W naszym artykule przedstawiamy Analizę SWOT w pigułce wraz z przykładowymi pytaniami na jakie sobie musi odpowiedzieć zespół dokonując tej analizy.
Czym jest Analiza SWOT?
Jest to kompleksowa metoda służąca do badania otoczenia organizacji oraz analizy jej wnętrza. W analizie SWOT dzielimy rozpatrywane aspekty na cztery kategorie:
Mocne strony organizacji
Słabe strony organizacji
Szanse w otoczeniu
Zagrożenia w otoczeniu
Działania związane z analizą SWOT powinny przebiegać cyklicznie, wraz z definiowaniem strategii lub nawet częściej. Musi również być połączona ze zmianą strategii podczas dużych zmian.
Mocne strony organizacji
Mocne strony organizacji są to czynniki wewnętrzne firmy. Świadczą one o wewnętrznej sile przedsiębiorstwa i powinny być pielęgnowane w celu zapewnienia ciągłego rozwoju. Są podstawą do zwiększania przewagi konkurencyjnej na rynku. Jako przykłady mocnych stron przedsiębiorstwa można wymienić:
Słabe strony organizacji
Czynniki określane jako słabe strony organizacji są to negatywne czynniki wewnętrzne. W firmie, która chce się rozwijać powinny być one systematycznie eliminowane, aby nie osłabiły mocnych stron. Mogą ograniczać rozwój firmy. Jako przykłady słabych stron przedsiębiorstwa można wymienić:
Szanse w otoczeniu
Szanse są pozytywnymi zjawiskami i procesami występującymi na zewnątrz organizacji. Mogą zostać wykorzystane do rozwoju i ekspansji firmy. W niektórych przypadkach mogą także zniwelować wpływ słabych stron organizacji. Zadaniem firmy jest ich wykorzystanie w najlepszy możliwy sposób. Jako przykłady szans występujących w otoczeniu firmy można wymienić:
Zagrożenia w otoczeniu
Zagrożenia są negatywnymi zjawiskami i procesami występującymi na zewnątrz firmy. Należy skupić się na odnalezieniu sposobu na ograniczenie tych zagrożeń na działalność przedsiębiorstwa. Jako przykłady zagrożeń w otoczeniu można wymienić:
Jakie zadawać pytania na początku?
Aby poprawnie wykonać Analizę SWOT należy zadawać odpowiednie pytania. Odpowiedzi na nie udzielą nam informacji o naszych mocnych i słabych stronach, szansach i zagrożeniach otoczenia. Na tej podstawie będziemy podejmować decyzje strategiczne w firmie. W związku z tym jakie zadawać pytania?
Mocne strony:
Słabe strony:
Szanse:
Zagrożenia:
Pytania pomocnicze
Aby poznać lepiej nasze mocne i słabe strony należy dodatkowo zadać sobie bardziej precyzyjne pytania. Jako przykłady pytań służących do identyfikacji słabych i mocnych stron przedsiębiorstwa możemy użyć:
Mając odpowiedzi na powyższe pytania jesteśmy już bardziej świadomi naszych mocnych i słabych stron.
Przykład Analizy SWOT
firma produkcyjna
Mocne strony
zadowolenie pracowników z pracy na poziomie 90% (metoda ankietowa)
niska rotacja pracowników na poziomie 5% rocznie
Słabe strony
wysoki koszt amortyzacji maszyn produkcyjnych
wysoka awaryjność maszyn produkcyjnych, powodująca przestoje w produkcji
Szanse
dobra renoma zakładu, zbudowana przez kilkanaście lat
zwiększony popyt na produkty firmy ze względu na nowe trendy
Zagrożenia
część produkcji osadzona jest w Chinach, przez co jej koszty podlegają wahaniom kursu walut
planowane podwyżki cen energii elektrycznej
Jeżeli chcesz abyśmy pomogli Tobie w ciągłym doskonaleniu Twojej firmy, to skontaktuj się z nami.
Chcesz dostawać darmową wiedzę na temat rozwoju firmy?
Zapisz się na nasz newsletter klikając ten link.