biuro@wiz-consulting.pl
Tel: +48 731 947 078
Pierwszym pytaniem jakie powinno pojawić się przy zagadnieniu zarządzania procesami to: czym tak naprawdę jest proces? Procesem w organizacji nazywamy ciąg czynności zaprojektowanych tak, aby ich wynikiem był określony rezultat, wartość dodana. Śmiało można stwierdzić, że każda firma składa się ze zbioru procesów, a każdy proces składa się ze zbioru czynności.
Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie wiąże się z podejściem procesowym do prowadzenia firmy. W momencie podjęcia decyzji o przejściu do zarządzania procesami w naszym przedsiębiorstwie należy uzmysłowić sobie jakie są działania konieczne do tego aby przejść na podejście procesowe. Można tutaj wymienić takie czynności jak:
Zarządzanie procesami jest metodologią prowadzącą do usprawnień procesów przez wzrost ich efektywności, wydajności i przystosowania. Głównym celem zarządzania procesami jest zdefiniowanie wszystkich procesów w firmie, określenie ich dojrzałości i kluczowości i określenie właścicieli procesów. Kolejnymi celami, jakie są w zarządzaniu procesami w firmie jest określenie sposobu monitorowania efektywności wcześniej zdefiniowanych procesów poprzez wprowadzenie wskaźników. Następnym krokiem jest określenie priorytetów mapowania każdego z procesów.
Najważniejsze z punktu widzenia przedsiębiorcy jest osiąganie korzyści z prowadzenia swojej firmy. Jakie korzyści może przynieść przejście na zarządzanie procesowe w Twojej firmie? Możemy wymienić tutaj siedem głównych korzyści:
Istnieje pewien schemat, który umożliwia sprawne przejście na zarządzanie procesami w naszej firmie. Wyróżniamy tutaj siedem etapów, które powinny powtarzać się po przejściu przez wszystkie etapy. W ten sposób wprowadzamy ciągłe doskonalenie naszej firmy. Etapy, które należy przejść aby wprowadzić zarządzanie procesami w firmie to:
Pomagając przedsiębiorstwom w zarządzaniu przedsiębiorstwem, często rekomendujemy przejście na zarządzanie procesowe.
Pierwszym etapem, po decyzji pozytywnej jest poznanie firmy w postaci procesów oraz ich wpływu na efekty uzyskiwane przez przedsiębiorstwo.
W kolejnym kroku skupiamy się na procesie i jego doskonaleniu. Bardziej wydajne procesy wpływają na efektywność Twojej firmy.
Skupiając się na procesach, analizując ich przebieg rekomendujemy działania mające za zadanie poprawienie każdego z procesów występującego w przedsiębiorstwie.
Bardzo często przedsiębiorcy obwiniają pracowników za problemy związane z procesem. Z doświadczenia wiemy, że zawsze winien jest proces, a nie człowiek. Dlatego należy dokładnie przyjrzeć się wszystkim czynnikom wpływającym na powstanie problemu i je rozwiązywać.
Zespół W&Z Consulting