Zarządzanie kompetencjami pracowników w organizacji to świetne rozwiązanie, które wspiera budowanie wykwalifikowanego, profesjonalnego oraz efektywnego zespołu. W obecnych czasach znalezienie i utrzymanie w organizacji rzetelnego pracownika nie jest zadaniem łatwym, dlatego warto zadbać o jego nieustanne motywowanie, szkolenie i wspieranie w prowadzeniu jego ścieżki kariery. A pomóc w tym może zarządzanie kompetencjami!
Czym jest zarządzanie kompetencjami pracowników?
Zarządzanie kompetencjami pracowników polega na określeniu i rozwijaniu ich kompetencji w taki sposób, by mogli jak najlepiej realizować cele organizacji. Łączy w sobie działania z wielu zakresów, m.in. rekrutacji, ścieżki kariery, oceny pracowników, szkoleń, a także systemów motywacyjnych. Dzięki temu podejściu można znacząco poprawić efektywność działań podejmowanych przez pracowników i skutecznie wykorzystywać ich zdolności w celu osiągania przewagi wśród konkurencji. Organizacja, która potrafi dostrzec i wspomagać rozwój swoich pracowników, będzie zdecydowanie lepiej funkcjonowała na rynku.
Proces zarządzania kompetencjami pracowników – z jakich etapów się składa?
- Pierwszym etapem w procesie zarządzania kompetencjami pracowników jest poznanie ich kompetencji oraz zdefiniowanie potrzeb organizacji. Nie jest to zadanie proste, dlatego warto oddać je w ręce firmy konsultingowej, która przeprowadzi odpowiednie szkolenia biznesowe, a następnie zorganizuje konsultacje biznesowe z pracownikami.
- Kolejny, bardzo ważny krok to zaadaptowanie kompetencji pracowników do potrzeb organizacji. Tak, by jak najlepiej się w nie wpisywały.
- Następny etap to ustalenie skali oceny kompetencji. Dzięki temu będzie można określić poziom oczekiwanych umiejętności czy kwalifikacji na danym stanowisku pracy. Jest to bardzo pomocne na etapie rekrutacji pracowników.
- Czwarty krok zakłada zaplanowanie działań rozwojowych dla poszczególnych stanowisk oraz wdrożenie ich w życie.
- Ostatni etap to zaprojektowanie systemu ewaluacji dla rozwoju kompetencji.
Zarządzanie kompetencjami w organizacji – jakie przynosi korzyści?
Zarządzanie kompetencjami w organizacji to szereg korzyści zarówno dla pracowników, jak i pracodawcy. Oto, co zyskuje się dzięki temu rozwiązaniu:
- możliwość efektywnego planowania rozwoju kompetencji wśród pracowników całej organizacji,
- lepsze poznanie pracowników organizacji,
- zaplanowany i systematyczny rozwój kompetencji pracowników na różne sposoby, np. za pomocą szkoleń czy programów mentoringowych,
- zarządzanie poziomem kompetencji poprzez ich systematyczne ocenianie,
- usprawnienie i przyspieszenie procesu rekrutacji pracowników, ponieważ jest on oparty na kompetencjach,
- wsparcie w realizacji strategii organizacji,
- skuteczne optymalizowanie procesów biznesowych,
- wskazanie pracownikom ich kompetencji, które mogą rozwijać, by budować swoje doświadczenie i poprawiać wyniki swojej pracy,
- jasne kryteria, których pracownicy mogą używać do oceny wyników swojej pracy,
- skuteczne zarządzanie wiedzą pracowników organizacji.