biuro@wiz-consulting.pl
Tel: +48 731 947 078
Miary efektywności powinny pomagać organizacji w dostosowaniu codziennych czynności do strategicznych celów. Główne korzyści z stosowania KPI można zgrupować i omawiać w ramach trzech poniższych kategorii:
Od czego zacząć?
Pierwszym zagadnieniem, które należy wprowadzić w przedsiębiorstwie jest dostosowanie codziennych czynności do krytycznych czynników sukcesu firmy. Takie podejście umożliwi dostosowanie codziennych czynności wszystkich zespołów zaangażowanych w firmie w celu realizacji strategii przyjętej przez przedsiębiorstwo.
Pomimo, że przedsiębiorstwo posiada strategię może okazać, się, że zespoły często pracują, obierając kierunki zupełnie inne od zamierzonego kursu. Miary efektywności powinny zostać dobrane w taki sposób aby pomóc pracownikom w dostosowaniu się do ogólnej strategii przedsiębiorstwa.
Efekty stosowania
Miary efektywności mogą i powinny mieć wyjątkowo znaczący wpływ na efektywność wykonywanych procesów w przedsiębiorstwie. Rozpoczęcie pomiaru miar efektywności zgodnych z krytycznymi czynnikami sukcesu:
Odpowiednio dobrane wskaźniki komunikują pracownikom, co należy zrobić i pomagają im zrozumieć, czego od nich się oczekuje. Umożliwiają liderom określenie ogólnego kierunku, a podejmowanie codziennych decyzji pozostawiają pracownikom, aby postępy były osiągane we właściwy sposób. W momencie, gdy miary efektywności są prawidłowo opracowane, pracownicy będą zmotywowani do osiągnięcia sukcesu.
Krytyczne czynniki sukcesu
Krytyczne czynniki sukcesu są to aspekty funkcjonowania organizacji, które decydują o jej sukcesie. Krytyczne czynniki sukcesu powinny zostać dobrane w taki sposób, aby realizować wcześniej ustaloną strategię firmy i jej cele strategiczne. W związku z tym powinny być przedmiotem uwagi, codziennym przedmiotem uwagi wszystkich pracowników organizacji i mieć pozytywny wpływ na inicjatywy strategiczne związane z codziennym funkcjonowaniem organizacji.
Określenie krytycznych czynników sukcesu dla organizacji eliminuje niespójność w działalności poszczególnych działów firmy. Bez krytycznych czynników sukcesów, każdy dział określa swoje cele i sposoby ich monitorowania miarami efektywności sposób wygodny dla swojego działu. Takie działanie powoduje niezgodność interesów poszczególnych działów i brak podążania w jednym kierunku, który powinien być taki sam dla całego przedsiębiorstwa.
W celu wzajemnego dopasowania różnych zespołów w organizacji ważne jest, aby istniał tylko jeden zbiór krytycznych czynników sukcesu dla całej organizacji. W innym przypadku, zespoły będą realizować własne cele.
Krytyczne czynniki sukcesu powinny opierać się na celach strategicznych firmy i umożliwiać ich realizację poprzez codzienne czynności. Są one także źródłem wszystkich znaczących miar efektywności przedsiębiorstwa, dlatego istotnym elementem wdrożenia nowego systemu wskaźników KPI jest określenie krytycznych czynników sukcesu.