biuro@wiz-consulting.pl

Tel: +48 731 947 078 

Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
wiz consulting - firma konsultingowa,

Podczas pierwszych dni w nowej pracy bardzo często towarzyszy nam stres. Nic dziwnego, nowe miejsce, nowi ludzie, nowe obowiązki – potrzeba czasu, by zaaklimatyzować się w nowym środowisku. Czy można sprawić, by początki w nowej pracy były dla pracownika przyjemniejsze? Jak najbardziej! Warto zadbać o onboarding pracownika w firmie. Na czym to polega? Odpowiadamy!

 

Onboarding pracownika – co to jest?

Onboarding pracownika to szereg działań, które mają na celu wprowadzenie nowo zatrudnionej osoby w kluczowe zagadnienia związane z funkcjonowaniem firmy, a tym samym wsparcie go w lepszym zaadaptowaniu się w nowym miejscu pracy.

Co obejmuje onboarding pracownika? Przede wszystkim przekazanie wiedzy oraz umiejętności, które pozwolą nowo zatrudnionej osobie zintegrowanie się z otoczeniem i innymi pracownikami, a także osiągnięcie jak najlepszego poziomu efektywności. Dodatkowo zakłada także przekazanie zakresu obowiązków na danym stanowisku oraz przedstawienie możliwości rozwoju. Ponadto onboarding obejmuje zapoznanie ze strategią firmy, jej misją, wizją, a także celami oraz z jej strukturą organizacyjną. To również zaznajomienie nowego pracownika z procedurami dotyczącymi kwestii formalnych, takich jak zgłaszanie urlopów, rozliczanie nadgodzin, komunikacja między pracownikami czy obieg dokumentów. Onboarding pracownika to również zaznajomienie go z obsługą sprzętu firmowego.

 

Etapy onboarding pracownika

Według modelu, który amerykańska badaczka Talya N. Bauer przedstawiła w swojej publikacji „Onboarding New Employees: Maximizing Success”, skuteczny onboarding powinien składać się z czterech etapów (tzw. 4C), takich jak:

  1. Compliance (zgodność i procedury) – obejmuje dostarczenie nowo zatrudnionej osobie wszelkich niezbędnych informacji dotyczących procedur obowiązujących w firmie,
  2. Clarification (obowiązki i oczekiwania) – zakłada wyznaczenie celów oraz zadań nowemu pracownikowi,
  3. Culture (kultura firmowa) – dotyczy wprowadzenie nowej osoby w normy społeczne obowiązujące w firmie zarówno w kwestiach formalnych, jak i nieformalnych,
  4. Connection (więzi) – to zadbanie o wprowadzenie pracownika do społeczności firmy, czyli zapoznanie go z zespołem, by jak najszybciej poczuł się zaaklimatyzowany.

 

Jakie korzyści niesie ze sobą onboarding pracowników?

Onboarding pracowników to wiele korzyści zarówno dla pracowników, ale także dla pracodawców. Oto one:

  • lepsza atmosfera w pracy,
  • mniejsza fluktuacja pracowników,
  • niższy poziom stresu,
  • wzrost pewności siebie oraz efektywności w ramach wykonywanych obowiązków,
  • poczucie przynależności do grupy, integracja z innymi pracownikami i budowa relacji w zespole,
  • większa satysfakcja z wykonywanej pracy,
  • skuteczna adaptacja pracownika, dzięki czemu szybciej staje się samodzielny,
  • większa motywacja i zaangażowanie nowych pracowników, co przekłada się na optymalizację procesów biznesowych,
  • większy poziom zaangażowania oraz identyfikacji z firmą.

 

Onboarding pracownika – podsumowanie

Jak widać, onboarding pracownika jest procesem długotrwałym, który wymaga czasu i zaangażowania zarówno ze strony nowo zatrudnionej osoby, jak i jej opiekuna w osobie przedstawiciela działu HR, właściciela firmy, kierownika działu czy też menedżera. Jeśli chcesz, by Twoja firma również prowadziła skuteczny onboarding, skorzystaj ze szkoleń biznesowych, które przedstawią Ci, czym jest i jak działa onboarding oraz nauczą, jak dobrze go przeprowadzić. Konsultacje biznesowe pozwolą Ci uniknąć utraty niedawno pozyskanych pracowników, a także zrozumieć, dlaczego nie warto pozostawiać ich bez opieki.

 

Czym jest onboarding pracownika?

22 grudnia 2021
onboarding pracownika
wiz consulting - firma konsultingowa,
wiz consulting - firma konsultingowa,