biuro@wiz-consulting.pl

Tel: +48 731 947 078 

Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
Doradztwo biznesowe, consulting, usprawnienia procesów
wiz consulting - firma konsultingowa,

Cel zarządzania procesowego

 

Głównym celem zarządzania procesowego w firmie można określić jako identyfikację procesów. Celem identyfikacji procesów mogą być:

 

  • Ustalenie, jakie procesy są realizowane w przedsiębiorstwie.
  • Zdefiniowanie działań wykonywanych w ramach poszczególnych procesów.
  • Opisanie przebiegu procesów poprzez wskazanie obszarów przedsiębiorstwa i wydziałów zaangażowanych w ich realizację.
  • Scharakteryzowanie działań i procesów przez ich odpowiednią parametryzację.

 

 

Przedsiębiorstwa zarządzane procesowo mają zidentyfikowane swoje procesy i posiadają ich mapy, których znajomość pozwala na systematyczne dążenie do doskonalenia przebiegów tych procesów. Dzięki zastosowaniu podejścia procesowego, możliwe jest skupienie się na wąskich gardłach procesów i efektywniejszemu wykorzystaniu zasobów.

 

 

Czym charakteryzują się firmy z podejściem procesowym?

 

 

Firmy, które stosują podejście procesowe charakteryzują się czterema wyróżnikami:

 

  1. Procesy są zidentyfikowane i nazwane.
  2. Każdy pracownik jest świadomy wszystkich procesów w firmie i ich znaczenia dla organizacji. Wszyscy pracownicy powinni zdawać sobie sprawę z wejść i wyjść każdego procesu i ich wzajemnych zależności.
  3. Procesy są mierzone. Firma posiada mierniki każdego procesu, który pozwala określić czas procesu, jego dokładność i koszt.
  4. Procesy są zarządzane. Konieczne jest ciągłe szukanie sposobów na ulepszenie procesu, poprawianie mierzonych parametrów.

 

 

Jak zarządzać firmą w podejściu procesowym?

 

 

Praca nad procesami w firmie i zmiana sposobu zarządzania wiąże się z konkretną koncepcją zarządzania. Obecnie wyróżnia się cztery podstawowe koncepcje zarządzania firmą, skupiające się na podejściu procesowym:

 

  1. Zarządzanie jakością (TQM – Total Quality Management)
  2. Reinżynieria procesów biznesowych (BPR – Business Process Reengineering)
  3. Doskonalenie procesów biznesowych (BPI – Business Process Improvement)
  4. Zarządzanie procesami biznesowymi (BPM – Business Process Management)

 

Zarządzanie jakością

 

Koncepcja zarządzania jakością (TQM) koncentruje się na podnoszeniu jakości produktów bądź usług poprzez realizację procesu prawidłowo za pierwszym razem. W tej koncepcji nie dopuszczamy możliwości popełnienia błędu.

 

Reinżynieria procesów

 

Koncepcja reinżynierii procesów biznesowych (BPR) jest koncepcją dosyć radykalną. Polega na jednorazowym przeprojektowaniu wszystkich dotychczas istniejących procesów i stworzeniu zupełnie nowych, ukierunkowanych na kluczowe aspekty działalności organizacji.

 

Doskonalenie procesów

 

Koncepcja doskonalenia procesów biznesowych (BPI) preferuje stopniowe ulepszania istniejących procesów, przy jednoczesnym wprowadzaniu nowej strategii uwzględniającej potrzeby organizacji, technologię i czynnik ludzki.

 

Zarządzanie procesami

 

Ostatnia koncepcja, zarządzanie procesami biznesowymi (BPM) jest ewolucją wszystkich trzech poprzednich koncepcji. BPM jest wynikiem konwergencji wielu nurtów, takich jak: modelowanie procesów, zarządzanie jakością, zarządzanie zmianą, zarządzanie przepływem pracy i reinżynierią procesów biznesowych. BPM jest podejściem, które w sposób systematyczny i zorganizowany wspiera zarządzanie procesami w organizacji, wykorzystując dostępne techniki, narzędzia, zasobu ludzkie i informacje, oraz dąży do ujednolicenia procesów biznesowych, aby wspierały ten sam cel.

 

Istotnym elementem koncepcji BPM jest możliwość przekształcenia nieformalnej wiedzy w ustrukturyzowaną i przystępną, tak aby było można dzielić się nią w organizacji.

 

 

 

Jeżeli chcesz abyśmy pomogli Tobie w wprowadzeniu zarządzania procesowego, to skontaktuj się z nami.

 

 

Chcesz dostawać darmową wiedzę na temat rozwoju firmy?

 

Zapisz się na nasz newsletter klikając ten link.

 

Chcesz zarządzać procesami w firmie? Poznaj 4 koncepcje zarządzania

27 marca 2022
4 koncepcje zarządzania, na których opiera się zarządzanie procesowe w firmie.
wiz consulting - firma konsultingowa,
wiz consulting - firma konsultingowa,