biuro@wiz-consulting.pl
Tel: +48 731 947 078
Głównym celem zarządzania procesowego w firmie można określić jako identyfikację procesów. Celem identyfikacji procesów mogą być:
Przedsiębiorstwa zarządzane procesowo mają zidentyfikowane swoje procesy i posiadają ich mapy, których znajomość pozwala na systematyczne dążenie do doskonalenia przebiegów tych procesów. Dzięki zastosowaniu podejścia procesowego, możliwe jest skupienie się na wąskich gardłach procesów i efektywniejszemu wykorzystaniu zasobów.
Firmy, które stosują podejście procesowe charakteryzują się czterema wyróżnikami:
Praca nad procesami w firmie i zmiana sposobu zarządzania wiąże się z konkretną koncepcją zarządzania. Obecnie wyróżnia się cztery podstawowe koncepcje zarządzania firmą, skupiające się na podejściu procesowym:
Koncepcja zarządzania jakością (TQM) koncentruje się na podnoszeniu jakości produktów bądź usług poprzez realizację procesu prawidłowo za pierwszym razem. W tej koncepcji nie dopuszczamy możliwości popełnienia błędu.
Koncepcja reinżynierii procesów biznesowych (BPR) jest koncepcją dosyć radykalną. Polega na jednorazowym przeprojektowaniu wszystkich dotychczas istniejących procesów i stworzeniu zupełnie nowych, ukierunkowanych na kluczowe aspekty działalności organizacji.
Koncepcja doskonalenia procesów biznesowych (BPI) preferuje stopniowe ulepszania istniejących procesów, przy jednoczesnym wprowadzaniu nowej strategii uwzględniającej potrzeby organizacji, technologię i czynnik ludzki.
Ostatnia koncepcja, zarządzanie procesami biznesowymi (BPM) jest ewolucją wszystkich trzech poprzednich koncepcji. BPM jest wynikiem konwergencji wielu nurtów, takich jak: modelowanie procesów, zarządzanie jakością, zarządzanie zmianą, zarządzanie przepływem pracy i reinżynierią procesów biznesowych. BPM jest podejściem, które w sposób systematyczny i zorganizowany wspiera zarządzanie procesami w organizacji, wykorzystując dostępne techniki, narzędzia, zasobu ludzkie i informacje, oraz dąży do ujednolicenia procesów biznesowych, aby wspierały ten sam cel.
Istotnym elementem koncepcji BPM jest możliwość przekształcenia nieformalnej wiedzy w ustrukturyzowaną i przystępną, tak aby było można dzielić się nią w organizacji.
Jeżeli chcesz abyśmy pomogli Tobie w wprowadzeniu zarządzania procesowego, to skontaktuj się z nami.
Chcesz dostawać darmową wiedzę na temat rozwoju firmy?
Zapisz się na nasz newsletter klikając ten link.