biuro@wiz-consulting.pl
Tel: +48 731 947 078
Każde przedsiębiorstwo w swojej działalności napotyka na problemy. Mogą one wpłynąć na jakość wyrobu, opóźnienia produkcji i wiele innych aspektów działalności firmy.
Istotnym elementem osiągania sukcesu każdej firmy jest odpowiednie podejście do rozwiązywania problemów.
Zgodnie z naszą filozofią, którą staramy się wpoić naszym klientom jest to, że każdy problem stwarza możliwości do poprawy i rozwoju. Jednym z najczęściej stosowanych narzędzi do rozwiązywania problemów jest metoda 8D.
Metoda rozwiązywania problemów 8D
Jest to ustrukturyzowane podejście składające się z 8 kroków mających na celu zdefiniowanie problemu, zidentyfikowanie jego prawdziwych przyczyn źródłowych oraz podjęcie długoterminowych działań naprawczych zapobiegających ponownemu wystąpieniu problemu.
Jednym z tych kroków jest zapewnienie ochrony klienta poprzez zamknięcie wszystkich podejrzanych materiałów znajdujących się w zasięgu ręki.
W miarę możliwości dostosuj swoje działania naprawcze do rozwiązań Poka Yoke.
1D – Grupa robocza
Wyznacz lidera zespołu i interdyscyplinarny zespół osób z umiejętnościami rozwiązywania problemów z różnych działów, reprezentujących możliwe źródła przyczyn.
2D – Opis problemu
Dokładnie opisz i przeanalizuj problem. Ważne jest szczegółowe zdefiniowanie problemu. Należy przy tym uwzględnić:
Opis zdarzenia – podając wszystkie znane szczegóły,
Określenie miejsca wystąpienia,
Ustalenie momentu pojawienia się problemu,
Ilość sztuk wyrobów, które zostały objęte błędem,
Informacje o użytych sposobach identyfikacji,
Informacje o konsekwencjach dla klientów.
3D – Akcja natychmiastowa
Zabezpiecz klienta przed kolejnymi wadliwymi produktami, blokując i oznaczając zapasy oraz to, co jest produkowane. Należy także zidentyfikować produkty będące w transporcie i poinformować o tym klienta.
Aby kontynuować dostawę, może być konieczne sortowanie/przeróbka. Każda przeróbka musi zostać przedstawiona klientowi i przez niego zweryfikowana.
4D – Znalezienie przyczyny źródłowej
Przeprowadź burzę mózgów, aby zidentyfikować możliwe przyczyny źródłowe i powody, dla których problem wystąpił i nie został wykryty przed wysyłką do klienta. Zweryfikuj prawdziwą przyczynę (przyczyny) źródłową na podstawie faktów. Narzędzia obowiązkowe: Ishikawa, 5WHY.
Faktami mogą być:
Dane historyczne/ statystyki
Symulacje i testy
Obserwacje wizualne (udokumentowane) w procesie itp.
5D – Akcja korekcyjna
Na podstawie przyczyny można określić akcje korekcyjne/akcje korygujące, czyli listę trwałych działań korygujących, które przyniosą faktyczne rozwiązanie problemu, bez powodowania skutków ubocznych.
6D – Weryfikacja akcji korekcyjnej
Sprawdź, czy zamierzone działania naprawcze rozwiązały problem. Wdrażanie i usuwanie działań naprawczych powinno działać jak przełącznik umożliwiający włączanie i wyłączanie problemu.
Efektywnym sposobem na weryfikację akcji korygujących, jest analiza mierzalnych wskaźników, które z nich wynikają. Należą do nich:
PPM, RPM, DPM – mówiące o ilości wad,
Wskaźniki Cp, Cpk (SPC) – mówiące o stabilności procesu,
Mniejszy poziom odpadu na kontroli wejściowej
Oraz inne niemierzalne dowody.
7D – Akcja zapobiegawcza
To wszystkie działania, które sprawią, że podobny problem nie powróci w przyszłości. Należy ponownie zastanowić się nad poprawą obecnego systemu i zaktualizować wykorzystywane instrukcje.
8D – Ocena i zamknięcie raportu 8D
Ten etap angażuje jedynie lidera zespołu, który samodzielnie lub wspólnie z klientem dokonuje oceny. Dodatkowo należy pogratulować sukcesu całemu zespołowi.
Narzędzia stosowane w metodzie 8D:
Jeżeli chcesz abyśmy pomogli Tobie w rozwiązywaniu problemów i eliminacji marnotrawstw, to skontaktuj się z nami.
Chcesz dostawać darmową wiedzę na temat rozwoju firmy?
Zapisz się na nasz newsletter klikając ten link.